فرش و دکوراسیون

بررسی جامع انواع مدل فرش

فرش برگ خاکستری کد 101485

اولین چیزی که چشم ما را به خود جذب می کند ، فرش است. طرح و نقش فرش برای روحیه ما ، زیبا خانه و دکوراسیون منزل نقش اساسی و کلیدی را دارد. طرح و نقش فرش های ایرانی به قدری زیبا و چشم نواز است که برای هر فرهنگ ، قوم و کشوری زیبا بنظر می رسد. بافندگان ایرانی برای انتخاب طرح و نقش از ذهن خود ، آداب و رسوم و فرهنگ ملت استفاده می کردند تا کارشان را به بهترین نحو به اتمام برسانند. به همین جهت است که بیشتر فرش های ایرانی طرح هایی شبیه به هم یا اینکه از یک خانواده هستند. با توجه به فرش های متنوع ایرانی ، می خواهیم به بررسی جامع انواع مدل های آن بپردازیم ، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

 

بررسی انواع مدل فرش

 

طرح فرش دارای صورت

همانطور که از اسم این طرح مشخص است ، شامل طرح صورت می باشد اما زیر مجموعه هایی دارد که در ادامه آنها را نام خواهیم برد.

طرح آدمکی
طرح حیوان دار
طرح لیلی و مجنون
طرح ماهی
و…


در این مدل فرش ها از صورت انسان به عنوان تنها یا انسان سوار بر اسب و دیگر حیوانات استفاده می شود.

طرح فرش بر اساس نقش و نمایه

این طرح فرش ها از قدیم توسط مردم ، فعالان صنعت فرش ، بافندگان ، دلالان ، واسطه ها و تمامی افرادی که در روند تولید و فروش فرش دخیل بوده اند ، نام گذاری شده و نسل به نسل گفته شده تا ما هم این نقش و نمایه ها را بشناسیم.

دلیل نام گذاری این نوع فرش های ایرانی به خاطر نقش موجود در حاشیه ها ، زمینه و متن فرش می باشد و برای راحتی کار در تشخیص انواع طرح فرش انجام شده است. دسته بندی های مختلفی برای روی این فرش ها ایجاد شده که در ادامه هرکدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طرح لچک و ترنج

طرح لچک و ترنج محبوب ترین طرح فرش در میان انواع مدل های فرش است. همه ی ما قطعا از این نوع مدل فرش ها را دیده ایم. نقش و طرح فرش لچک و ترنج دار از مکتب شاه عباسی به جا مانده و از آن زمان شهرت فراوانی را داشته است.

فرش های ترنج دار فقط یک ترنج در مرکز خود دارند و خبری از لچک در فرش نیست که خود این دسته شامل چندین مجموعه مجزا می شود. نقطه مقابل فرش های ترنج دار ، فرش های لچکی هستند. این نوع فرش ها فقط  لچک دارند و خبری از ترنج درون آنها نیست. در هنر و فرهنگ ایرانی لچک به عنوان مکمل ترنج بافته می شود و به همین جهت فرش های لچکی نسبت به فرش های ترنج دار بسیار کمتر هستند.

طرح محرابی

طرح محرابی یکی از طرح های محبوب و مشهور ایرانی است که نه تنها در صنعت فرش ، بلکه در صنعت معماری ایرانی نیز کاربرد فراوانی دارد. طرح محرابی از نقش مایه های اصلی بوم و متن فرش ایرانی است. در قدیم از طرح محرابه استفاده بیشتری می شد اما امروزه کمتر شده است و فقط برای مساجد وجود دارد.

فرش طرح محرابی به دو صورت دستباف و ماشینی تولید می شود. طرح محرابی دستباف محدود به یک جانماز می شود اما طرح ماشینی تعداد زیادی از سجاده ها را کنار هم قرار می دهد و برای مساجد و حسینیه ها کاربرد فوق العاده ای دارد.

فرش های طرح محرابی دارای طرح محراب و نقش هایی مانند ستون ، قندیل ، سرستون ، کتیبه ها و نوشته هایی تزئین شده است که نمای بی نظیری را به فرش می دهد.

طرح گل و بلبل

یکی دیگر از انواع طرح های فرش ایرانی ، طرح گل و بلبل است. فرش ایرانی با طرح گل و بلبل شامل گلی است که بر روی آن بلبلی نشسته است و نمایی جالب و زیبا را رقم زده است.

طرح گل و گیاه

طرح گل و گیاه از طبیعت الهام گرفته شده است. نقش اصلی طرح گل و گیاه را انواع گیاهان به همراه برگ و شاخه های مختلف بازی می کند. طرح گل و گل فقط  در حاشیه فرش استفاده نمی شود و در کل حاشیه و متن فرش به چشم می خورد.

طرح فرش بر اساس شانه

فرش 500 شانه ماشینی

فرش 500 شانه ماشینی به فرشی گفته می شود که یک متر از عرض آن تعداد 500 گره یا ریشه بافته شده باشد و دارای تراکم 1000 یا 2100 دوبل است. فرش 500 شانه به دلیل اینکه ارتفاع خاب بلندی دارد ، نرم و لطافت خاصی را بهمراه دارد و هنگام راه رفتن بر روی آن احساس خوبی را به فرد منتقل می کند. در صفحه خرید فرش 500 شانه میتوانید تمامی طرح ها را مشاهده کنید.

فرش 700 شانه ماشینی

یکی از شاخه هایی که در صنعت فرش تولیدات فراوانی دارد و بسیار محبوب است ، فرش ماشینی 700 شانه می باشد. 

با خرید فرش 700 شانه با تعداد تراکمی بین 2550 تا 2700 بافته می شود و در صورتی که از سمت مشتری سفارش داده شده باشد ، این محصول را با 3000 تراکم نیز بافت می کنند. این فرش ارزان و با کیفیت بالا است و برای افرادی که به دنبال فرش با قیمت مناسب هستند ، عالی است.

فرش 100 شانه ماشینی

از دیگر دسته های موجود در صنعت ماشینی ، فرش های 1000 شانه هستند که از تراکم بالاتری نسبت به فرش های 700 شانه برخور دارند. فرش ماشینی 1000 شانه دارای تراکم طولی 3000 می باشد که به دلیل بالا بودن تعداد شانه و تراکم در آن از ریز نقشی خاصی برخوردار می باشد.

فرش 1200 شانه ماشینی

بالا ترین تراکم فرش ماشینی 3600 است که دارای 1200 شانه می باشد. فرش ماشینی 1200 شانه جزء فرش ماشینی تراکم بالا به حساب می آید که ویژگی های فوق العاده ای دارد. بیشتر افراد فرش 1200 شانه را دستبافتگونه نیز نامگذاری می کنند به جهت اینکه ریز نقش ، لطیف و با کیفیت هستند. این دسته فرش ها از زیبایی باورنکردنی برخوردار هستند و به دلیل شانه و تراکم بالایی که دارند ، قیمتشان نیز نسبت به شانه های دیگر ، گران است.

با کلیک روی لینک خرید فرش 1200 شانه از قیمت ها اطلاع پیدا کیند

معرفی انواع مدل فرش های فرشک

فرش گرد شکارگاه بژ 1200 شانه برجسته

فرش شکارگاه یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین فرش های ایرانی است که از کهن با الگو گرفتن از داستان های فردوسی تولید شده است. ماهیت اصلی فرش شکارگاه بژ از حیواناتی چون اسب ، آهو و همچنین شکارچیان سوار بر اسب شکل گرفته است.

فرش گرد شکارگاه بژ

 

فرش آدرینا ترمه ای 700 شانه

طرح خشمه ترمه ای 700 شانه با تراکم 2550 غیر برجسته. فرشی زیبا و گرانبها با ضخامت 7 میلیمتری که مناسب برای اتاق خواب و هال است. این فرش با نقش و نگار هایی که دارد می تواند منزل شما را چشم نواز تر از قبل کند.

فرش آدرینا ترمه ای

 

فرش ناهید نقره ای 1200 شانه ابریشم

فرش ناهید نقره ای یکی از شکوه مند ترین فرش های کاشان است. طرح ناهید به نرمی و لطافت فرش های ابریشمی دستبافت قم در سه رنگ طلایی ، آجری و نقره ای یافت می شود. رنگ به کار رفته در این فرش بین 35 تا 40 است که همین نشان دهنده زیبایی فرش ناهید نقره ای می باشد.

فرش ناهید نقره ای 1200 شانه ابریشم کد 400414

فرش باب اسفنجی

فرش کودک باب اسفنجی با کیفیت و مقاومت بالا که نرمی و لطافت فوق العاده ای دارد و احساس خوبی را به کودک شما می دهد. به دلیل به کار بردن رنگ های ملایم در فرش باب اسفنجی ، دیگر نگران شلوغ شدن فضا نباشید.

فرش باب اسفنجی کد101220

شما عزیزان می توانید به وب سایت فرشک برای خرید آنلاین فرش ماشینی کاشان مراجعه کنید و انواع مدل فرش را ببینید. هرکدام که مورد سلیقه و پسندتان بود را سفارش دهید. بسته ارسالی شما در کمتر از 5 روز به دست شما می رسد.

جمع بندی

در این مقاله به انواع مدل های فرش ایرانی پرداختیم و هرکدام را به صورت جدا مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم. شما می توانید فرش دلخواه خود را به صورت شانه و یا شکل آن خریداری نمایید. پیشنهاد ما این است که فرش هایی با طرح های گرد ، گل و گیاه ، 700 شانه و 1200 شانه را خریداری کنید. چون این گونه فرش ها علاوه بر زیبایی که دارند ، با کیفیت نیز هستند.

ممنون که تا این لحظه همراه ما بودید ، امیدواریم که از این مطلب رضایت کافی را داشته باشید. اگر سوالی دارید و یا بخشی از محتوا را به خوبی متوجه نشدید ، می توانید در قسمت کامنت ، نظرات خود را برای ما ارسال کنید. همکاران ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *